وبلاگ

ویتامین‌ های مهم برای چربی سوزی

بهترین ویتامین ها برای لاغری

ویتامین‌ها برای بدن ما کارهای زیادی انجام میدن. تقریبا هیچ کاری تو بدن بدون حضور ویتامین‌ها درست انجام نمیشه و کمبود بعضی از ویتامین‌ها حتی میتونه باعث مرگ بشه. علاوه بر 13 ویتامین ضروری و حیاتی که بدن به اونها نیاز داره، حدود 10 ماده‌ی معدنی مهم هم وجود داره که مثل ویتامین‌ها تاثیرات زیادی در عملکرد بدن دارن تو این مقاله میخواییم بهترین ویتامین ها برای لاغری و املاحی که تو کاهش وزن نقش دارن رو معرفی کنیم.

 

متابولیسم و تاثیرات چربی سوزی ویتامین‌ها(بهترین ویتامین ها برای لاغری):

همونطور که تو مقاله‌ی تاثیرات قهوه و زردجوبه بر لاغری صحبت کردیم، باید بدونید که اکثر مکمل‌ها و ویتامین‌ها با افزایش متابولیسم باعث چربی سوزی میشن. وقتی متابولیسم بدن زیاد میشه، بدن ما بیشتر از ذخایر انرژیش (چربی ها) استفاده میکنه و در نتیجه چربی سوزی بیشتر انجام میشه. بنابراین ویتامین‌ها و املاح معجزه‌ای تو چربی سوزی نمیکنن، اما باعث میشن بدن ما بیشتر انرژی بسوزونه و در نهایت بدن رو به سمت چربی سوزی بیشتر هدایت کنه.

ویتامین B1 یا تیامین و لاغری:

تبدیل شدن غذایی که میخوریم به انرژی، یک سیستم بسیار بزرگ تو بدنه که اجزای زیادی داره. یکی از اجزای مهم  این سیستم بزرگ، ویتامین B1 هست. این ویتامین با تبدیل کربوهیدرات به انرژی، نقش مهمی تو متابولیسم بدن داره. دقت کنید که این ویتامین برای حفظ سوخت و ساز طبیعی بدن مهمه و کمبودش باعث اختلال در متابولیسم میشه، اما اگر بیشتر از حد استاندارد این ویتامین رو مصرف کنیم، به این معنا نیست که غذای بیشتری رو به انرژی تبدیل میکنیم. در واقع اگر شما فعالیت بدنی زیادی دارید، میتونید از مکمل B1 استفاده کنید که بدنتون حین تبدیل غذا به انرژی با کمبود مواجه نشه و متابولیسم بدنتون حفظ بشه.

پیشنهاد ویژه : برنامه تغذیه ورزشی برای لاغری 

بهترین املاح برای چربی سوز کدامند؟

ویتامین B6 یا پیریدوکسین و تنظیم متابولیسم:

از نظر عملکرد، این ویتامین هم مثل ویتامین B1 باعث تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن میشه. عدم حضور کافی این ویتامین در بدن باعث میشه بدن به خوبی نتونه از ذخایر انرژی استفاده کنه و در نهایت منجر به مشکلات متابولیسمی بشه. علاوه بر این دو ویتامین، بقیه‌ی ویتامین‌های گروه B هم در سوخت و ساز و تنظیم متابولیسم نقش دارن، اما ویتامین‌های B1 و B6 نقش پر رنگ تری در این موضوع دارن.

 

منابع غذایی ویتامین‌های گروه B:

اگر یه چرخی تو بازار مکمل بزنید، میبینید که انواع بسیار زیادی از ویتامین‌های گروه B، به شکل مکمل تولید شدن. اما دقا کنید که این گروه از ویتامین‌ها به وفور تو منابع غذایی مختلفی وجود دارن و همین غذاها میتونن نیازهای بدن ما رو تامین کنن. این غذاها شامل چی هستن: حبوبات، شیر، تخم مرغ، گوشت، سیب زمینی، موز و غلات کامل.

تو بعضی از شرایط ممکنه که بدن ما با کمبود ویتامین‌های گروه B مواجه بشه که در این صورت با مشورت متخصص میتونید از مکمل‌های مناسب استفاده کنید.

 

ویتامین‌ها و چربی سوزی:  بهترین ویتامین ها برای لاغری

اگر دنبال یک جواب منطقی و اصولی میگردید، باید بگم که ویتامین‌ها نقش خیلی زیادی در چربی سوزی ندارن و صرفا به بدن کمک میکنن که بتونه متابولیسم و سوخت و سازش رو حفظ کنه. بنابراین با مصرف انواع مختلف ویتامین، به دنبال کاهش وزن نباشید. البته توصیه میکنم که برای حفظ سلامت بدنتون و تنظیم موندن متابولیسم، از دریافت کافی ویتامین‌های مختلف مطمئن باشید، اما انتظار معجزه‌ی لاغری نداشته باشید.

ویتامین D:

یکی از مهمترین ویتامین‌های بدن همین ویتامین D هست. این ویتامین تقریبا مثل آچار فرانسه میمونه و تو خیلی از عملکردهای بدن نقش داره. سلامت استخوان، بهبود خلق و خو، تنظیم سیستم ایمنی (به تنوع عملکردها دقت کنید) و کاهش وزن از عملکردهای کشف شده‌ی ویتامین D هست. این که این ویتامین چطور باعث کاهش وزن میشه هنوز مشخص نیست اما مطالعات نشون داده که افراد دارای اضافه وزن عمدتا دارای کمبود ویتامین D هستن. با توجه به اینکه در ایران شیوع کمبود ویتامین D بسیار بالا هست، حتما سعی کنید به طور منظم آفتاب بگیرید یا از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

 

املاح و چربی سوزی:

املاح، همون مواد معدنی هستن که تو غذاهای مختلفی پیدا میشن. این املاح شامل آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و عناصری از این دست هستن که اسماشون رو زیاد شنیدیم. تاثیری که املاح روی کاهش وزن دارن از ویتامین‌ها تا حدودی بیشتره، چرا که املاح میتونن باعث افزایش متابولیسم بیشتر از حالت عادی بشن و بنابراین میتونن چربی سوزی رو بیشتر انجام بدن. در ادامه ببینیم که کدوم املاح تاثیر بیشتری روی چربی سوزی دارن.

1- آهن:   

این ماده معدنی رو اسمش زیاد شنیدیم چون یکی از متهمای اصلی کم خونی (مخصوصا در خانم ها) همین آهن هست. به خاطر نقشی که آهن در خون داره، اگر بدن دچار کمبود بشه ممکنه که اکسیژن به خوبی به عضلات نرسه و علائمی مثل خستگی و بی حالی به همراه داشته باشه. نرسیدن اکسیژن کافی به بافت‌ها و اندام‌ها میتونه روند چربی سوزی رو هم مختل کنه. بنابراین دریافت ناکافی آهن مخصوصا در خانم‌ها میتونه منجر به کند شدن روند چربی سوزی بشه.

2- منیزیم:  بهترین ویتامین ها برای لاغری

منیزیم تو عملکرد بیش از 300 آنزیم بدن نقش داره و از این تعداد آنزیم، تعدادیشون تو چربی سوزی، تنظیم متابولیسم، تنظیم قند خون و تولید انرژی نقش دارن بنابراین اگر منیزیم کافی به بدن نرسه، سیصد آنزیم بدن با مشکل مواجه میشن و در نتیجه ممکنه بدن به خوبی نتونه چربی های اضافه‌ی خودش رو بسوزونه.

3- کرومیوم:

کرومیوم یا همون کروم، شاید تاثیرگذارترین ماده‌ی مغذی بین تمام ویتامین‌ها و املاح باشه که تو چربی سوزی نقش مستیم داره. مطالعات مختلف نشون دادن که کروم باعث افزایش متابولیسم میشه و در نتیجه چربی سوزی رو میتونه بیشتر کنه. پس اگر بین تمام ویتامین ها و املاح، فقط مکمل یکی از اونها رو بخواییم برای چربی سوزی معرفی کنیم، مکمل کروم هست. اگرچه باید دقت کنید که حتی مصرف مکمل کروم رو هم باید زیر نظر متخصص تغذیه مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی نشید.

 

جمع بندی:

ویتامین‌ها و املاح، عصای دست بدن برای انجام عملکردهای حیاتی و روتینش هستن. سوخت وساز و متابولیسم هم یکی از همین اعمال حیاتیه که بدن باید به درستی انجامش بده، بنابراین کمبود ویتامین‌هایی که تو این مقاله ازشون اسم بردیم باعث اختلال تو متابولیسم میشن و چربی سوزی رو کند میکنن. مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها به شکل مکمل (به جز کروم) تاثیری تو چربی سوزی بیشتر نداره و فقط زمانی باید مصرف بشه که همراه با مشورت متخصص تغذیه باشه.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *