وبلاگ

نقرس چیست و چه رژیم غذایی برای نقرس مناسب است؟

علائو نقرس

انسان تا امروز چند صد بیماری مختلف رو کشف کرده، ریشه یابی کرده و راه‌های درمانشون رو پیدا کرده. بعضی از بیماری‌ها ارتباط مستقی با سبک غذا خوردن، انتخاب غذاها و سبک زندگی ما دارن. یکی از این بیماری‌ها نقرس هست که بهش بیماری پولدارها هم گفته میشه! تو این مقاله میخواییم ببینیم نقرس و علائم نقرس چیه و چه نکات تغدیه‌ای رو برای درمان نقرس باید انجام بدیم؟

 

نقرس چیست ؟

نقرس بیماری التهاب مفاصله که غالبا مفصل‌های پا رو درگیر میکنه. این بیماری یک شکل خاص و پیچیده از آرتریت (آرتروز) هست که اصلی ترین دلیل ابتلا به اون رژیم غذایی ناسالمه. البته سابقه‌ی ژنتیکی، افزایش سن، مشکلات کلیوی و مصرف بعضی از داروهای خاص هم میتونن باعث نقرس بشن، اما میشه گفت اصلی ترین دلیل ابتلا به نقرس رژیم غذایی اشتباه هست.

اگر دوست دارید یکمی علمی تر و دقیق تر در مورد نقرس بدونید، باید بگم که این بیماری در اثر تجمع اورات در بدن و تبدیل اورات اضافه به کریستال در مفاصل ایجاد میشه. حالا اگر غذایی که ما میخوریم باعث زیاد شدن اورات در بدن بشه یا کلیه‌های ما نتونن اسید اوریک رو به خوبی دفع کنن، نقرس آروم آروم تو بدن شکل میگیره.

پیشنهاد ویژه : برنامه غذایی برای لاغری

نقرس چیست ؟

علائم نقرس : 

علائم نقرس عمدتا همراه با حمله‌هایی از درد و ورم مفاصل مخصوصا انگشت شست پا هست. این درد غالبا ابتدای صبح هست و بعضی اوقات اونقدر شدید میشه که حتی تحمل وزن جوراب هم سخت میشه. علاوه بر این، ایجاد سنگ کلیه و ایجاد توده‌های غیر طبیعی در اطراف مفاصل هم از علائم دیگه‌ی نقرس هستن. توصیه میکنم اگه این علائم رو دارید حتما برای تشخیص دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

هر دردی نقرس نیست !

درسته که اگه علائم شبه نقرس دیدید حتما باید به متخصص مراجعه کنید و زودتر در جریان موضوع قرار بگیرید، اما هر دردی نقرس نیست. درد نقرس شدید و غیر قابل تحمله و همراه با تورم و احساس گرما هست. بنابراین خودتون تشخیص نقرس ندید و این کار رو به عهده‌ی متخصص بذارید.

 

ارتباط نقرس و رژیم غذایی:

همونطور که گفتم نقرس یکی از بیماری‌هایی هست که ارتباط خیلی زیادی با سبک غذا خوردن داره. از اونجایی که اورات متهم اصلی ابتلا به نقرس هست، بنابراین مصرف هر غذایی که اورات رو داخل بدن زیاد میکنه، تو ایجاد نقرس نقش داره. افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به نقرس رو دارن، یا دچار اضافه وزن هستن و یا کلیه‌هاشون سنگ ساز هست، باید بیشتر حواسشون به غذایی که میخورن باشه.

 

چه غذاهایی خطر ابتلا به نقرس رو زیاد میکنه:

هر غذایی که باعث تجمع اورات در بدن بشه، ریسک نقرس رو هم بیشتر میکنه. انواع گوشت قرمز، گوشت حیوانات دریایی و امعا و احشا (مثل جگر)، پورین خیلی زیادی دارن. این پورین در بدن تبدیل به اورات میشه و اگر میزان اورات از حد استاندارد بره بالاتر، ریسک ابتلا به نقرس رو هم به همراه داره. علاوه بر اینها، الکل، آبجو و غذاهای فرآوری شده هم میتونن تو ایجاد نقرس نقش داشته باشن. از اونجایی که مصرف زیاد گوشت قرمز میتونه تو ابتلا به نقرس نقش پر رنگی داشته باشه، به همین خاطر به نقرس، بیماری پولدارها هم گفته میشه. غذاهایی که کربوهیدرات ساده دارن، مثل کیک و شیرینی هم باید تا حد امکان محدود بشن.

لازم به ذکره سبزیجاتی مثل اسفناج که پورین زیادی دارن، تاثیری در ایجاد نقرس ندارن و میتونین استفاده کنید.

 

آیا برای پیشگیری از نقرس باید گوشت قرمز رو کلا حذف کنیم؟

نه! اگه نمیخوایید که به نقرس مبتلا بشید، نیازی نیست که مصرف گوشت قرمز و غذاهای دریایی رو به طور کامل حذف کنید. هر غذایی به اندازه و به حد خودش باید مصرف بشه و برای بدن لازمه. برای پیشگیری از نقرس، غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو رو به هفته‌ای دو تا سه بار محدود کنید و مصرف گوشت قرمز رو هم در هفته به سه الی چهار بار برسونید. جایگزینی کامل گوشت قرمز با گوشت مرغ، میتونه تصمیم درستی باشه اما مصرف گوشت ماهی رو به هیچ وجه قطع نکنید.

پیشنهاد ویژه : آنالیز بدن در مجموعه علیاری فیت

چه غذاهایی برای بهبود و یا پیشگیری از نقرس مفیده؟

همونطور که مصرف یه سری از غذاها باید محدود بشه، مصرف بیشتر یک سری از مواد غذایی برای بهبود و پیشگیری از نقرس هم مفیده.

  1. آب: مصرف بیشتر آب به دفع بیشتر اورات کمک میکنه و باعث میشه احتمال ابتلا به نقرس کاهش چیدا کنه. افرادی هم که به نقرس مبتلا هستن، مصرف آب بیشتر، کمک زیادی به کنترل بیماریشون میکنه.
  2. میوه و سبزیجات: مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، مخصوصا خانواده‌ی توت‌های رنگی مثل بلوبری و آلبالو میتونه تو کاهش حملات نقرس خیلی موثر باشه.
  3. کربوهیدرات‌های پیچیده: به جای استفاده از کربوهیدرات‌های ساده، سعی کنید از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج قهوه‌ای، نان جو و نان سبوس دار و حبوبات استفاده کنید.
  4. قهوه: بعضی از مطالعات نشون داده که مصرف بیشتر قهوه و چای سبز تاثیر زیادی تو کنترل حملات نقرسی داره و تاثیری که قهوه داره از چای سبز بیشتره.
  5. ویتامین C: این ویتامین تو جلوگیری از تشکیل کریستال‌های اورات نقش مهمی داره. مصرف میوه و سبزیجاتی که غنی از ویتامین C هستن و یا مکمل ویتامین C، البته با نظر متخصص میتونه کمک زیادی به بهبود علائم نقرس بکنه.

 

حرف آخر:

نقرس ارتباط زیادی با تغذیه و سبک زندگی داره، اگه به نقرس مبتلا هستید حتما توصیه‌های این مقاله رو انجام بدید و اگه زیر نظر پزشک متخصص باشید، علائم بیماریتون میتونه کنترل بشه. اگر سابقه‌ی ژنتیکی نقرس رو دارید و یا به فکر پیشگیری از این بیماری التهابی هستید، رعایت این نکات خیلی میتونه کمکتون کنه که از درد مفاصل و تورم شست پا دور بمونید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *