وبلاگ

نحوه محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

 

تمام لوازم و تجهیزاتی که با آب کار میکنن مثل رادیاتور ماشین، کولر و …، اگر آب نداشته باشن آسیب میبینن و غیر قابل استفاده میشن. نکته جالب اینجاست که ما اونقدری که به لوازممون دقت میکنیم که آب کافی داشته باشن، به بدنمون که مهمترین دارایی ماست خیلی توجه نمیکنیم و خیلی اوقات اصلا حواسمون نیست که آیا آب به اندازه کافی میخوریم یا نه؟ خیلی از ما اصلا بررسی نمیکنیم که آیا آب بدنمون کافی هست یا نه؟ پس بیاییم با خوندن این مقاله اهمیت این محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن بررسی کنیم.

 

اهمیت مصرف آب : محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

بدون شک، آب یکی از مهمترین موادیه که بدن ما بهش نیاز داره. با توجه به اهمیتی که آب داره، هر روز ممکنه که بارها با این سوال رو به رو شیم که بدن ما چقدر آب داره و چقدر باید در روز آب بخوریم تا میزان آب بدنمون استاندارد باقی بمونه.

مقدار آب بدن ما چقدره؟

خب، برای شروع، باید بدونیم که بدن ما حدود ۶۰٪ تا ۷۰٪ از آب تشکیل شده. یعنی که اگر وزن شما ۶۰ کیلو باشه، حدود ۴۲ کیلو از وزن شما آب هست. البته این مقدار برای هر کسی متفاوته و از عواملی مثل جنسیت، سن، قد، وزن و فعالیت‌های روزانه‌ی شما، تابعه. این میزان آب تو قسمت‌های مختلف بدن مثل عضلات، خون، سیستم گوارش و … حضور داره و اگر از حد استاندارد کمتر بشه میتونه به تمام این اندام‌ها آسیب بزنه.

 

در روز چقدر باید آب بخوریم؟

میزان آبی که باید روزانه مصرف کنیم به عوامل زیادی ارتباط داره. میزان فعالیت بدنی، جنسیت، سن و مقدار تعریق از مهمترین فاکتورهایی هستند که با میزان آب دریافتی ارتباط دارن. هر چی میزان فعالیت بدنی بالاتر باشه، میزان عرق کردن بیشتر باشه و دمای هوا گرم تر باشه، آب بیشتری باید مصرف کنیم. آقایون نسبت به خانم ها آب بیشتری نیاز دارن و با افزایش سن هم بهتره که آب بیشتری نوشیده بشه.

به طور کل مردان روزانه 3 تا 4 لیتر و خانم‌ها بین 2 تا 3 لیتر باید آب بنوشن.

 

حین ورزش چقدر آب بنوشیم؟

مصرف کافی آب یکی از اصلی ترین مسائلیه که حین ورزش باید بهش دقت کنید. کم آب خوردن حین ورزش میتونه باعث سرگیجه، ضعف عضلات، اسپاسم و آسیب عضلانی بشه. سعی کنید به ازای هر یک ساعت تمرین یک لیتر آب بنوشید، البته با توجه به رشته ورزشی این عدد میتونه متفاوت باشه. لازم به ذکره که این مقدار آب، مازاد بر کل مقدار آبی هست که باید در طول روز مصرف کنید.

 

عوارض کم آبی بدن:

آب تقریبا در تمام اندام‌های ما، حتی استخوان و پوست حضور داره و برای سلامتی هر عضوی حیاتیه. تک تک عملکردهای بدن ما نیاز به آب داره و در صورت کم آبی همه اعضای بدن آسیب میبینن. برخی از رایج ترین عوارض کم آبی شامل: سردرد، سرگیجه، یبوست، خشکی پوست، ریزش مو، ضعف و خستگی هستن.

 

چطور آب بدنمون رو اندازه گیری کنیم؟ محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

با توجه به اهمیتی که آب در بدن داره، اندازه گیری میزان آب بدن خیلی مهمه تا اگر دچار کمبود شدیم در جریان قرار بگیریم و بتونیم اصلاحش کنیم. شاید فکر کنید که اندازه گیری مقدار آب بدن کار سختی باشه اما تو مجموعه‌ی علیاری فیت این کار اصلا سخت نیست! شما میتونید با مراجعه‌ی حضوری به مجموعه‌ی ما با استفاده از دستگاه آنالیز بدن (اینبادی) که یکی از دقیق ترین دستگاه‌های دنیاست، مقدار آب بدنتون رو اندازه گیری کنید. علاوه بر این اطلاعات خیلی زیاد دیگه‌ای با دستگاه اینبادی میتونید به دست بیارید که توضیح بیشترش رو اینجا میتونید مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه : آنالیز بدن با دستگاه اینبادی

راهکارهایی برای افزایش آب بدن و نوشیدن بیشتر آب:

راهکارهایی برای افزایش آب بدن و نوشیدن بیشتر آب:

خیلی از افراد به خاطر مشغله‌های کاری روزانه، فراموش میکنن که آب مصرف کنن و به همین خاطر ممکنه بدنشون دچار کم آبی بشه. بعضی ها هم فکر میکنن که فقط باید زمانی آب بخورن که احساس تشنگی داشته باشن، اما این موضوع درست نیست. دریافت آب باید به صورت منظم و مستمر در طول روز اتفاق بیفته (چه احساس تشنگی داشته باشید و چه نداشته باشید) و قبل از اینکه به مرحله‌ی تشنگی شدید برسید، آب کافی مصرف کنید. اینجا دو تا راهکار کاربردی و تاثیرگذار برای مصرف منظم براتون میگم:

  1. باید شروع کنید به خودتون عادت بدید که همیشه آب رو در دسترس داشته باشید. مثلاً یه بطری آب کنار میز کار، یا قرار دادن یه لیوان آب کنار تخت خواب میتونه خیلی کمک کننده باشه.
    2. جای نوشیدنی‌های شیرین و صنعتی، بهتره که آب مصرف کنید. اگر مشکلی با مزه‌ی آب دارید، می‌تونید به آب، لیمو، پرتقال، یا حتی آب گیاه استویا اضافه کنید تا طعم مطلوب تری داشته باشه.
    برای مصرف بیشتر آب طوری که با سبک زندگیتون سازگار باشه، چند روزی تلاش کنید تا به یه شیوه‌ی مشخصی که باهاش راحتید برسید و کم کم سعی کنید که اون راهکار رو به عادت تبدیل کنید.

 

آب و سنگ کلیه:  محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

یکی از مهمترین عوارض کم آبی، ایجاد سنگ کلیه هست. هر چقدر آب بیشتری بخوریم، کلیه‌ی ما فشار کمتری رو برای تسویه‌ی مواد زائد تحمل میکنه. علاوه بر این مایعات سریع تر و راحت تر داخل کلیه به گردش در میان و فرصت برای رسوب مواد سنگ ساز از بین بره. اگر سابقه‌ی سنگ کلیه دارید و یا استعداد ژنتیکی این بیماری رو دارید، با مصرف آب کافی در روز میتونید از این بیماری به راحتی پیشگیری کنید.

 

انواع دریافت آب:

مصرف آب فقط محدود به نوشیدن خود آب نیست. سایر مایعات مثل شیر، چای و … هم به بدن ما آب میرسونن ولی نوشیدن خود آب از بقیه مایعات بهتره. بعضی از غذاها مثل سوپ و آش و برخی مواد غذایی مثل خیار و گوجه هم آب خوبی به بدن میرسونن. بنابراین سعی کنید که غذاهای پر آب رو هم تو برنامه غذاییتون داشته باشید که از این طریق هم دریافت آب خوبی داشته باشید.

 

جمع بندی:

آب یکی از مهمترین اجزای سازنده‌ی بدنه و عملکرد صحیح تمام اندام‌های ما، بستگی به میزان آب بدنمون داره. کمبود آب بیماری‌های زیادی رو هم به همراه داره که یکی از مهمترین اونها سنگ کلیه هست. اندازه گیری میزان آب بدن و اطمینان از کافی بودن کار خیلی مهمیه که این کار رو میتونید داخل مجموعه‌ی علیاری فیت با استفاده از دستگاه آنالیز بدن (اینبادی) به سادگی و با دقت بالایی انجام بدید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *