وبلاگ

آیا خوردن قهوه و دارچین برای لاغری مفیده؟

تاثیر قهوه و دارچین در لاغری

اگه شما هم اضافه وزن دارید، تجویزهایی مثل اینکه صبح “قبل تمرین قهوه بخور، تو غذاهات دارچین بریز، قهوه و دارچین رو میکس کن و صبح ناشتا بخور” و موارد مشابه رو احتمالا زیاد شنیدید. در این مقاله از علیاری فیت میخواییم در مورد تاثیر قهوه و دارچین در لاغری، دو ماده‌ی معروفی که برای چربی سوزی خیلی توصیه میشه صحبت کنیم و صحت سنجی کنیم که چقدر برای چربی سوزی و کاهش وزن مهم هستن.

چربی سوزی چطور اتفاق میفته ؟ 

چربی‌ها به عنوان منبع انرژی تو بدن ذخیره میشن. هر چقدر که بیشتر بتونیم از این منابع برای تامین انرژی بدنمون استفاده کنیم، چربی سوزی بیشتری رخ میده. حالا چطور این میتونیم از این منابع استفاده کنیم:

  1. راه مهم و تاثیرگذار اینه که فعالیت بدنی بالایی داشته باشیم و بدنمون برای تامین نیازهای انرژی، از چربی‌های ذخیره شده استفاده کنه.
  2. متابولیسم بدنمون رو زیاد کنیم. یعنی چی؟ یعنی اینکه سوخت و ساز بدنمون رو بالا ببریم تا برای کارهای مختلف بدن انرژی بیشتری بخواد. مثلا برای 10 دقیقه پیاده روی، به جای اینکه 5 گرم چربی بسوزونیم، 7 گرم بسوزونیم.

نکته‌ی مهم اینه که اصلی ترین راه چربی سوزی، فعالیت بدنی بالا و رعایت رژیم غذاییه، اما افزایش متابولیسم هم میتونه به چربی سوزی بیشتر کمک کنه. حالا ارتباط این موضوعات با قهوه و دارچین چیه؟ در ادامه میتونید بخونید.

پبشنهاد ویژه : برنامه غذایی مناسب لاغری با دکتر علی علیاری 

تاثیر قهوه و دارچین در لاغری

تاثیر قهوه و دارچین در لاغری:

بعضی از مواد غذایی متابولیسم بدن رو زیاد میکنن. در واقع میتونن با افزایش سوخت و ساز، بدن رو مجبور کنن که کالری بیشتری مصرف کنه و کاهش وزن راحت تر اتفاق بیفته. قهوه و دارچین دو تا از بهترین مواد غذایی هستن که متابولیسم بدن رو زیاد میکنن و بنابراین میشه گفت که در کاهش وزن نقش مهمی دارن. مواد غذایی دیگه‌ای مثل فلفل، زنجبیل و چای سبز هم هستن که متابولیسم رو زیاد میکنن اما قهوه و دارچین دو تا از بهترین ها هستن.

 

قهوه و دارچین بخوریم لاغر میشیم؟

اگر برای لاغر شدن فقط قهوه و دارچین بخورید، عملا هیچ کاری برای لاغر شدن انجام نمیدید و هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید. یعنی قهوه و دارچین به خودیِ شما رو لاغر نمیکنه، اما میتونه تو فرآیند کاهش وزن بهتون کمک کنه. در واقع قسمت اصلی کاهش وزن میشه رژیم غذایی و تمرین، و قسمت کمک کننده و مکمل میشه غذاهایی که متابولیسم رو زیاد میکنن.

 

قهوه رو کی بخوریم که تاثیر بیشتری تو لاغری داشته باشه؟

زمان مصرف هر ماده‌ی غذایی اهمیت زیادی داره. بعضی اوقات خوردن یه غذای خاص، هم میتونه باعث عضله سازی بشه و هم میتونه از چربی سوزی جلوگیری کنه. مصرف قهوه بهتره قبل از تمرین باشه که ضمن افزایش چربی سوزی باعث افزایش انرژی هم بشه و حین تمرین انرژی بیشتری بهتون بده. اگر تمرین نمی‌کنید و فقط با رژیم سعی دارید وزنتون رو کم کنید، بهتره قهوه رو همراه با صبحونه بخورید تا روز پر انرژی و با متابولیسم بالایی رو سپری کنید. توصیه میکنم که مصرف قهوه رو عصر به بعد میل نکنید، چرا که کافئین قهوه میتونه تا 8 ساعت تو خون بمونه و باعث بی خوابی بشه و خوابتون رو مختل کنه.

 

دارچین رو چطور بخوریم که بیشتر لاغر بشیم؟

بر خلاف قهوه، زمان مصرف دارچین خیلی مهم نیست. بهتره که تا جایی که امکانش هست، دارچین رو تو نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف بریزیم تا میزان دریافت این ماده‌ی غذایی رو بیشتر کنیم. برای مثال میتونیم شیر دارچین، دمنوش دارچین، چای دارچین و نوشیدنی‌هایی از این قبیل درست کنیم. بعضی از خوراکی‌ها هم با دارچین میتونن جذاب باشن، مثل حلیم، اوت میل و خورشت قیمه. در کل هر چقدر که غذاها و نوشیدنی‌هامون دارچین بیشتری داشته باشن، سوخت و ساز بدنمون بیشتر افزایش پیدا میکنه و به لاغری کمک بیشتری میشه.

 

قهوه و دارچین خواص دیگه‌ای به جز لاغری هم دارن؟

بله. این دو ماده‌ی غذایی خواص خیلی زیادی برای بدن دارن. برای مثال قهوه باعث افزایش انرژی، بهبود عملکرد ورزشی و ایجاد حس خوب برای انجام امور روزانه بشه. دارچین هم خواص آنتی اکسیدانی، تقویت سیستم ایمنی، خواص ضد التهابی، کنترل قند خون و بهبود عملکرد مغزی رو در خودش داره. در واقع مصرف این دو ماده‌ی غذایی نه تنها به لاغری کمک میکنه، بلکه برای سلامتی بدن هم مفیده، البته به شرطی که زیاد مصرف نشه.

 

چقدر قهوه در روز مصرف کنیم؟ تاثیر قهوه و دارچین در لاغری

برخی از افراد معتاد به قهوه هستن و به همین دلیل دنشون به کافئین عادت میکنه و تاثیرش به مرور کم میشه. برای اینکه این اتفاق نیفته، توصیه میکنم در روز بیشتر از یک سرو قهوه مصرف نکنید تا بدن همیشه بتونه از فواید این ماده‌ی شگفت انگیز استفاده کنه.

جمع بندی تاثیر قهوه و دارچین در لاغری

جواب این سوال که آیا قهوه و دارچین لاغر میکنه یا نه؟ بله هست. اما این به معنی نیست که فقط خوردن این دو تا ماده باعث لاغری شما میشه. این دو ماده باعث افزایش متابولیسم میشن و به عنوان یک عامل کمکی لاغری رو راحت تر میکنن. بنابراین اگر رژیم غذایی دارید و ورزش میکنید، قهوه و دارچین بیشتر استفاده کنید تا بتونید راحت تر لاغر بشید.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *