وبلاگ

معایب و مزایای رایس کیک

معایب و مزایای رایس کیک

اگه تا به امروز سری به دنیای غذاهای رژیمی زده باشید، یا اینکه یک دوره رژیم غذایی و ورزش رو شروع کرده باشید، احتمالا از رایس کیک استفاده کرده باشید یا حداقل اسمش به گوشتون خورده باشه. تو این مقاله از سایت علیاری فیت در مورد مزایا و معایب رایس کیک صحبت میکنیم و بررسی میکنیم که آیا واقعا این ماده‌ی غذایی به اندازه‌ای که معروف شده، مفید هست یا خیر؟

 

رایس کیک چیست؟

رایس کیک فرآورده‌ای هست که از برنج یا آرد برنج تولید میشه. بعضی از رایس کیک‌ها با برنج سفید و بعضی از اونها با برنج قهوه‌ای تولید میشن و بعضی هم ترکیب هر دو برنج رو دارن. رایس کیک‌ها تقریبا در ابعاد یک کف دست و با ضخامت چند سانتی متری تولید میشن و مثل بیسکوئیت ترد و شکننده هستن. بعضی از رایس کیک‌ها با مواد غذایی متنوعی مثل دانه‌ی چیا و کینوا مخلوط میشن تا ارزش غذایی بیشتری داشته باشن

رایس کیک در دنیا:

این فرآورده‌ بیشتر در کشورهای آسیایی مثل هند، چین، ژاپن و کره محبوبیت داره. در آمریکا هم از سال 1980 رایس کیک به عنوان یک میان وعده‌ی کم کالری که با میوه، ماست و ژله میتونه ترکیب بشه تولید شد و تبلغات زیادی هم روی اون انجام شد، اما کشورهایی که برنج قسمتی از غذای اصلیشون هست (مثل کشورهای آسیایی)، این فرآورده‌ محبوبیت بیشتری تو اون‌ها داره.

رایس کیک در ایران :

طی چند سال اخیر، تو ایران این فرآورده‌ بیشتر داره تبلیغ میشه و تو خیلی از رژیم‌ها اسمش به چشم میخوره. اینکه این فرآورده‌ چقدر تو ایران محبوبیت خودش رو حفظ کنه هنوز مشخص نیست و به خاطر طعم نه چندان جذابش ممکنه خیلی زود از چشم بیفته و ممکن هم هست که به خاطر تبلیغات و مارکتینگی که روش انجام میشه، به یک میان وعده‌ی همیشگی تبدیل بشه.

ارزش غذایی کلی رایس کیک :

بزرگترین مزیت این فرآورده‌ کالری پایینش هست، اما هر غذای کم کالری نمیتونه یک انتخاب خوب برای رژیم غذایی باشه. رایس کیک‌ها عمدتا کربوهیدرات هستند و شاخص گلایسمی نسبتا بالایی دارن. علاوه بر این از نظر ویتامین‌ها و املاح هم حرفی برای گفتن ندارن و به جز کالری، ماده‌ی مفید خاصی رو به بدن نمیرسونن. البته برخی از انواع رایس کیک، با فیبر یا مواد مثل دانه‌ی چیا ترکیب میشن تا ارزش غذایی بیشتری داشته باشن، اما باز هم نمیشه این فرآورده‌ رو به عنوان یک ماده‌ی غذایی مفید شناخت.

پیشنهاد ویژه : اگر شما عزیزان به دنبال بهترین برنامه غذایی برای بدن خود هستید با ما تماس بگیرید . 

ارزش غذایی کلی رایس کیک

نگاه دقیق تر به ارزش غذایی این فرآورده‌ :

هر یک رایس کیک حدود 9 گرمه که حدودا:

کالری: 35 کالری

کربوهیدرات: 7.4 گرم

فیبر: 0.5 گرم

چربی کل: 0.3 گرم

پروتئین: 0.7 گرم

سدیم: 2.3 میلی گرم

منگنر: 0.3 گرم (13% از نیاز روزانه)

نیاسین: 0.7 میلی گرم (4% از نیاز روزانه)

سلنیوم: 2.2 میکروگرم (4% از نیاز روزانه)

فسفر: 32 میلی گرم (3% از نیاز روزانه)

منیزیم: 11.8 میلی گرم (3% از نیاز روزانه)

این اعداد نشون میدن که رایس کیک به جز کالری و کربوهیدرات ماده‌ی خاصی رو به بدن نمیرسونه.

 

مزایای رایس کیک :

  1. بدون گلوتن: این ویژگی برای افرادی که به سلیاک مبتلا هستن خیلی مهمه. این فرآورده‌ میتونه جایگزین خوبی برای میان وعده‌هایی باشه که از گندم و جو درست میشن و یک انتخاب خوب برای افراد مبتلا به سلیاک باشه.
  2. کالری و کربوهیدرات پایین: اگرچه قسمت عمده‌ی رایس کیک کربوهیدرات هست، اما اگر برای میان وعده قرار باشه بین یک عدد رایس کیک و بیسکوئیت یکیش رو انتخاب کنید، این فرآورده‌ کالری و کربوهیدرات کمتری داره و میتونه جایگرین خوبی به جای چیپس و بیسکوئیت، شیرینی و بیسکوئیت‌ها باشه. اما باز هم باید حواستون باشه که مصرف زیاد رایس کیک هم میتونه کالری و کربوهیدرات زیادی به بدن برسونه و از کاهش چربی جلوگیری کنه.
  3. تهیه شده از غلات کامل: این مورد فقط برای رایس کیک‌هایی که با برنج قهوه‌ای درست شدن صدق میکنه. برنج قهوه‌ای جزء غلات تصفیه نشده به حساب میاد و به همین خاطر فیبر و سلنیوم و برخی از ویتامین‌های گروه B رو داره. اگه رایس کیک با دانه چیا یا گرانولا ترکیب شده باشه که غنی تر هم میشه و میتونه فواید بیشتری برای بدن داشته باشه.
  4. در دسترس بودن و راحتی مصرف: بر خلاف خیلی از میان وعده‌ها، رایس کیک‌ها در دسترس هستن و مصرفشون راحته. بنابراین اگر فرصت کافی برای تهیه‌ی میان وعده‌ی مناسب ندارین، میتونین از این فرآورده‌ استفاده کنید. رایس کیک‌ها تو اکثر فروشگاه‌ها موجود هستن و برای مواقعی که بیرون از خونه هستید و زمان مصرف میان وعده‌تون رسیده، انتخاب خوبیه. ضمن اینکه این فرآورده‌ میتونه با مواد غذایی مختلفی مثل کره بادام زمینی یا میوه‌ها ترکیب بشه و به میان وعده‌هاتون تنوع بده.

 

معایب رایس کیک :

  1. کربوهیدرات و شاخص گلایسمی بالا: رایس کیک‌ها کربوهیدرات زیادی تو هر سرو دارن که باعث میشه اگر بیشتر از حد استاندارد مصرف بشه، از چربی سوزی جلوگیری کنه. برخی از رایس کیک‌ها با شکر تهیه میشن که طعمش رو بهتر کنه اما این رایس کیک‌ها به هیچ وجه رژیمی به حساب نمیان.

بالا بودن شاخص گلایسمی این فرآورده‌، باعث میشه که به سرعت قند خون رو افزایش بده و بعد از اینکه قند خون افت کنه، مجددا احساس گرسنگی بهتون دست بده. برای جلوگیری از این موضوع، بهتره که رایس کیک رو با پنیر یا کره بادام زمینی مصرف کنید تا بیشتر احساس سیری داشته باشید.

  1. ضعف مواد مغذی: همونطور که تا الان چندین بار به این موضوع اشاره کردم، این فرآورده‌ از نظر تامین مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و املاح ضعیفه و این موضوع باعث میشه که نشه از این فرآورده‌ به عنوان یک میان وعده‌ی مغذی استفاده کرد. ضمن اینکه تو فرآیند تولید رایس کیک، مقداری از آنتی اکسیدان‌ها هم از بین میره.

 

جایگزین‌های این فرآورده‌ :

اگه طعم این فرآورده‌ رو دوست ندارید یا به دنبال یک میان وعده‌ی مغذی تر هستید میتونید از موارد زیر استفاده کنید:

سفیده‌ی تخم مرغ آب پز

کره بادام زمینی با سیب

شیرکاکائو کم چرب

سالاد تن ماهی

مغزیجات و میوه

 

جمع بندی:

رایس کیک شاید انتخاب بدی برای میان وعده نباشه اما قطعا بهترین انتخاب هم نیست. کالری پایین و کربوهیدراتی که یک عدد این فرآورده‌ داره، در مقایسه با بیسکوئیت‌ها و کیک‌ها کمتره و از اونها سالم تره، اما از طرفی عدم وجود مواد مغذی و شاخص گلایسمی بالا، معایب رایس کیک هستن. در نهایت پیشنهاد شخصی من اینه که به جای مصرف این فرآورده‌ بهتره از میان وعده‌های سالم تر استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *