وبلاگ

عوارض کاهش وزن سریع

عوارض کاهش وزن سریع

شاید برای شما هم پبش اومده باشه که به خستگی از اضافه وزن تصمیم گرفته باشید که به شکل انفجاری یک ماهه 10 تا 15 کیلو وزن کم کنید. یا ممکنه که به خاطر شرکت تو یه مراسم خاص مثل عروسی یا رسیدن عید نوروز، یک ماهه قصد کنید که به تناسب اندام چشمگیر برسید و همه رو سورپرایز کنید، اما باید بدونید که با این تصمیم بیستر از همه بدنتون رو با یه خبر بد سورپرایز میکنید. در این مقاله از مجموعه علیاری فیت میخواییم موضوع عوارض کاهش وزن سریع رو باز کنیم و قسمتهای مختلف اون رو بررسی کنیم:

 

عوارض کاهش وزن سریع عوارض کاهش وزن سریع

بله شدنیه. شما میتونید طی یک ماه تا حدود 12 کیلو کاهش وزن داشته باشید. یکی از راه‌هایی که میتونید این مقدار از کاهش وزن رو داشته باشید مصرف شیشه و متامفتامین هست! راه دیگه‌ای که برای این موضوع وجود داره، رژیم به شدت کم کالری هست که طی اون گرسنگی زیادی رو باید تحمل کنید. عوارض کاهش وزن سریع

قاعدتا راه اول یا همون مصرف شیشه رو که توصیه نمیکنم، اما اگر دارید به این فکر میکنید که تحمل گرسنگی زیاد و رژیم کم کالری رو دارید، در ادامه عوارض جانبی این رژیم‌ها و کاهش وزن سریع رو میتونید بخونید و امیدوارم که نظرتون عوض بشه.

پیشنهاد ویژه : برنامه غذایی برای لاغری متناسب با بدن شما

عوارض کاهش وزن سریع

  1. احساس خستگی و بی حالی:

مغز ما در بالاترین قسمت از بدن، وظیفه‌ی هدایت و رهبری بدن ما رو بر عهده داره. اگر مغز به خوبی تغذیه نشه، علائمی نظیر خستگی، سرگیجه و بی حالی رو ممکنه تجربه کنیم. رژیم‌هایی که کالری خیلی پایینی دارند، نمیتونن مغز رو به خوبی تغذیه کنن و در نتیجه کربوهیدرات ، پروتئین و چربی به مغز نمیرسه و باعث ایجاد علائمی که ذکر کردم میشه.

  1. حالت تهوع و مشکلات گوارشی:

طبق گفته‌ی دانشمندان، یکی از علائمی که در اثر کاهش وزن سریع ممکنه رخ بده، حالت تهوع هست. یکی از دلایل این موضوع تغذیه‌ی ناکافی مغز هست که تو مورد بالا بهش اشاره کردم. اما از اون خطرناکتر اینه که رژیم‌های سنگین و کاهش وزن سریع میتونن باعث سنگ کیسه‌ی صفرا بشن و حالت تهوع هم از علائم ایجاد سنگ کیسه‌ی صفراست.

  1. سنگ کیسه‌ی صفرا:

سنگ صفرا در اثر تجمع رسوبات ریز و سفت کلسترول به وجود میاد.  زمانی که شما به سرعت وزن کم میکنید و رژیم سنگین دارید، کبد کلسترول اضافه تولید میکنه، این کلسترول میره داخل کیسه صفرا و اونجا ذخیره میشه اما مشکل اینجاست که به موقع و به اندازه‌ی کافی تخلیه نمیشه و رسوبات ریز و سفتی که در موردشون گفتم، داخل کیسه صفرا ته نشین میشن و در نهایت تولید سنگ کیسه‌ی صفرا میکنن. علائمی مثل درد در ناحیه شکم، حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز، زردی، رنگ تیره و شبه چای ادرار و روشن بودن رنگ مدفوع، از مهمترین علائم سنگ کیسه صفرا هستن که اگه کاهش وزن سریع دارید باید حواستون به این علائم باشه.

  1. ریزش مو:  عوارض کاهش وزن سریع

یکی از پر افاده ترین قسمت‌های بدن موها هستن که بالغ بر 10 ویتامین و ماده‌ی معدنی مختلف روی سلامتشون تاثیرگذاره و کمبود هر کدوم از این ویتامین‌ها در نهایت باعث ریزش مو میشه. زمانی که شما رژیم سنگین میگیرید، دریافت تمام این ویتامین‌ها کم میشه و موها به خوبی تغذیه نمیشن و در نتیجه ریزش مو به سرعت شروع میشه.

  1. عضله سوزی:

شما زمانی که با سرعت استاندارد و رعایت رژیم غذایی اصولی هم وزن کم کنید، احتمال داره 20 درصد از کاهش وزنتون به خاطر عضله سوزی باشه، حالا اگه رژیم استاندارد نباشه و عضلات به خوبی تغذیه نشن، ریزش عضلانی بیشتره و ممکنه 50 تا 70 درصد از کاهش وزنتون به خاطر ریزش عضلات باشه. حتی برخی از مراجعین بعد از تست آنالیز بدن متوجه شدن که 100 درصد وزنی که کم کردن به خاطر عضله سوزی بوده و این موضوع اصلا پیامدهای مثبتی نخواهد داشت. رژیم‌های سنگین پروتئین کم، کربوهدرات ناکافی، ویتامین‌ها و املاح فقیر و کم کالری هستند که عضلات ما برای اینکه از بین نرن، به تمام این موارد نیاز دارن.

پیشنهاد ویژه : آنالیز بدن با دستگاه اینبادی همراه با گزارش کامل

  1. کاهش متابولیسم:

به عبارت ساده، سوخت و ساز یا متابولیسم، مقدار انرژی مورد نیاز ما برای زنده موندن هست. بدن ما به طور کاملا هوشمند میتونه این عدد رو تحت شرایط خاص پایین بره که یکی از این شرایط دریافت پائین کالری هست. وقتی رژیم سنگین میگیرید، بدن برای اینکه کالری کمتری مصرف کنه تا زنده بمونه، شروع به صرفه جویی میکنه و متابولیسمش رو کم میکنه. کم شدن متابولیسم باعث سخت شدن چربی سوزی و ورود به استپ وزنی میشه و از طرفی هم با عضله سوزی ارتباط مستقیمی داره.

  1. ضعیف شدن تراکم استخوانی:

همونطور که تا اینجا بارها اشاره کردم، رژیم کم کالری ویتامین‌ها و املاح کافی رو به بدن نمیرسونه و این موضوع باعث آسیب به اندام‌های مختلف، حتی استخوانها میشه. کلسیم و ویتامین D، برای سلامت و حفظ چگالی استخوان بسیار ضروری هستن و وقتی شما رژیم سنگین میگیرید، این املاح به خوبی به بدن نمیرسن و در نتیجه باعث کم شدن تراکم استخوانی میشه.

  1. اختلال در تمرکز:  عوارض کاهش وزن سریع

همونطور که ابتدای این مقاله گفتم، عوارض کاهش وزن سریع فقط جسمی نیست و میتونه فکری و ذهنی هم باشه. مغز ما در اثر نرسیدن کافی قند و مواد مغذی در اثر رژیم کاهش وزن سریع، قدرت تمرکز خودش رو از دست میده و عملکرد ذهنی ما کند میشه.

  1. اختلالات خلقی:

غذا خوردن و بالا بودن قند خون با حال خوب رابطه‌ی مستقیمی داره و بی جهت نیست که بعضی افراد وقتی گرسنه میشن کلا تبدیل به یه آدم دیگه میشن. رژیم کاهش وزن سریع و گرسنگی زیاد میتونه باعث آشفتگی، خشم، عصبانیت، زودرنجی و اضطراب بشه.

  1. ترک رژیم:  عوارض کاهش وزن سریع

هر چیزی که از حد توان ما سخت تر باشه، نمیتونیم طولانی مدت بهش پایبند باشیم. رژیم غذایی هم همینطوره و اگه رژیم غذایی سخت باشه، به احتمال خیلی بالا بعد از یک مدت کوتاه رهاش میکنیم. رها کردن رژیم‌های کاهش وزن سریع هم که مساویه با برگشت وزن و چاقی بیشتر. بنابراین این مدل رژیم‌ها شاید تو کوتاه مدت باعث بشن وزن خوبی کم کنید اما در نهایت شما رو به خونه‌ی اولتون برمیگردونن.

تو این مقاله سعی کردیم که اصلی ترین عوارض کاهش وزن سریع و رژیم‌ های سخت رو بهتون بگیم. اگر قصد دارید که اضافه وزنتون رو کنترل کنید و بدن بهتری داشته باشید، تصمیم فوق‌العاده‌ای گرفتید، اما حواستون باشه که از مسیر صحیح به هدفتون برسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *